Spreek iemand die dronken IS (altijd) de waarhijd ?

Toegevoegd na 1 minuut:
dronken mensen en klijne kinderen spreken de vwaarrhijd zeg men

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''vwaarrhijd ''<-------------------------- Wat is dit???

Het beste antwoord

Nee, vaak weet iemand die dronken is niet eens wat hij/zij zegt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Alcohol neemt remmingen weg. Dit betekent dat men bijvoorbeeld minder schaamte en terughoudendheid opbrengt. Ook kan het zijn dat men meer met zichzelf dan met anderen bezig is waardoor men niet zo gericht is op andermans gevoelens. Hierdoor kan iemand die dronken is er veel sneller iets uitflappen, gemakkelijk praten en snel over de eigen woorden heen stappen. Een dronken persoon hoeft dus niet perse de waarheid te spreken, maar gaat zeker gemakkelijker met woorden om (zonder er direkt rekening te houden met wat ze kunnen aanrichten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Nee, vaak kraamt deze een hoop onzin ui.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zit wel een kern van waarhEId in!

Met name op het emotionele vlak spreken dronken mensen vaak de waarheid omdat ze door de drank geen remmingen meer kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is waarheid ;)

en nee wel sneller maar uit eigen ervaring spreek ik ook wel eens niet de waarheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms wel ja, klein beetje spreken ze de waarheid. Maar meestal zeggen ze allemaar. Maar soms zit wel een beetje waarheid er tussen..
Ik heb zelf gemerkt, een zwager van mij alcoholist. Daar vandaan weet ik het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dronken iemand is onverstaanbaar net zoals een brabbelend kind, daar zal dat gezegde wel vandaan komen en als je de waarheid persé wilt horen denk je misschien dat dat gebrabbel de waarheid is. Voor mijzelf is het meestal een abacadabra.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drank neemt wel remmingen zoals schaamte weg... maar als iemand die dronken is je verteld dat ie van je houdt is het waarheidsgehalte daarvan op zn minst twijfelachtig. ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee van die uitspraak klopt helemaal niks.dronken mensen en kleine kinderen kunnen aardig wat liegen hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, volgens mij in de kroeg juist niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even wachten.
ik pak mijn 8e biertje.
ik speek de waarheid,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zal zo hier en daar een kern van waarhEId inzitten. Maar het is niet per definitie waar dat dronken mensen de waarheid spreken.

Daarin tegen spreken kleine kinderen wel de waarheid. (alleen over bepaalde dingen zoals of een zwangere vrouw een jongen of een meisje krijgt, maar als je vraagt of ze een snoepje hebben gestolen kunnen ze nog weleens liegen!)

Toegevoegd na 50 seconden:
* Er kan trouwens ook een heeeleboel onzin uit dronken mensen komen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neej somige mannen krijgen ineens grote praatjes uit t niet (vast ook vrouwen maar niet meegemaakt..) waarom meestal niks van waar is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welnee, dat maakt niets uit. Het is een stom spreekwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol neemt remmingen weg. Dit betekent dat men bijvoorbeeld minder schaamte en terughoudendheid
opbrengt. Ook kan het zijn dat men meer met zichzelf dan met anderen bezig is waardoor men niet zo gericht is op andermans gevoelens. Hierdoor kan iemand die dronken is er veel sneller iets uitflappen, gemakkelijk praten en snel over de eigen woorden heen stappen. Een dronken persoon hoeft dus niet perse de waarheid te spreken, maar gaat zeker gemakkelijker met woorden om (zonder er direkt rekening te houden met wat ze kunnen aanrichten).

Dus, dronken mensen zullen vaker dingen zeggen die ze anders ook wel dachten, maar eerder voor zich zouden houden om rekening te houden met andermans gevoelens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dronken mensen zijn loslippig en laten soms meer los dan ze nuchter-zijnd zouden willen. Maar dat hoeft niet altijd de waarheid te zijn. Dat is maar een gezegde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen en dronken mensen spreken de waarheid, zo luidt het gezegde. Maar ben je na wat glaasjes op écht eerlijker, vraagt Harald de Jong uit Amsterdam. „Lijkt me handig om te weten voor de volgende keer dat ik in het café sta.”

Dronken mensen praten makkelijker en zeggen sneller wat ze denken. „Of dat ook de waarheid is, dat is natuurlijk nog maar de vraag”, zegt neuroloog prof. Peter Koudstaal van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. „Maar de kans dat mensen zeggen wat ze écht op hun hart hebben, is wel groter.”

Alcohol komt via de maagwand en de dunne darm in het bloed terecht. Via het bloed bereikt de alcohol na ongeveer tien minuten de hersenen; vanaf dat moment ben je onder invloed en minder geremd. Mensen voelen zich vrijer. Koudstaal: „Je gaat anders praten en je kunt makkelijker communiceren.”

Drank beïnvloedt namelijk eerst het limbisch systeem. In dat deel van de hersenen worden het gevoel en gedrag geregeld. Veel drank vermindert het geheugen, de coördinatie en reactiesnelheid, en het zelfkritisch vermogen. „De dirigent in je hoofd weet het niet meer.” Het beoordelen van situaties gaat minder goed. „En dan zeg je dingen waar je achteraf misschien spijt van hebt.”

Er is nog een reden waarom mensen met een slok op sneller uit de school klappen. Koudstaal vertelt dat in het limbisch systeem een soort beloningsdoosje zit. „Als iemand een 9 haalt voor een examen, geeft dat een fantastisch gevoel, dat doosje wordt dan gestimuleerd.” Alcohol prikkelt het beloningsdoosje ook. „Mensen met een borrel op voelen zich goed en zelfverzekerd, ze vinden dat ze wat voorstellen en durven daardoor meer te zeggen.”

Alcohol kan de hersenen wel flink beschadigen, zoals bekend. Mensen die ’s avonds te veel drinken, hebben ’s ochtends soms gaten in hun herinnering. Langdurig overmatig alcoholgebruik kan zelfs leiden tot het Korsakovsyndroom. De hersenen zijn dan zó aangetast, dat blijvend ernstig geheugenverlies ontstaat.

Enige voordeel: dan heb je achteraf geen spijt als je weer eens de waarheid spreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dronken mensen en kinderen hebben geen behoefte zich mooier voor te doen dan ze zijn. Als je een dronken iemand vraagt: wat vind je van je vrouw? Dan krijg je een eerlijk antwoord. En dat hoor je niet van nuchtere mensen, die maken het mooier dan het is. Dus de uitspraak klopt.